Administratör
|
|
Reg.datum: Jan 2003
|
|
Administratör
Reg.datum: Jan 2003
|
Frågan huruvida det är möjligt att vinna en stämning för det är väl rätt svår att besvara för att lagen är rätt otydlig. Men mig veterligen har ingen någonsin ens tyckt det varit värt att gå till domstol för något liknande trots att det varit hyfsat vanligt under en lång tid. Jag tror det var -99 som jag kodade en sådan funktion till en amerikansk shopping-guide. Då var det ett rätt så nytt sätt att ge extrafunktionalitet till/i samband med en extern sajt (betalt för att surfa och "byt trafik"-tjänsterna var väl föregångarna). Alla jämförelser med cache, bildlänkar och speciellt fallet med att kopiera en tredjedel av artiklarna tycker jag har riktigt väsentliga skillnader.
Diggbar är väl ett väldigt bra exempel på en liknande funktion (jag har inte loggat in på Bloglovin, men antar att det finns någon navigerings-funktion i dess ram när man gör det). Det var väl i princip ingen tung aktör som valde att försöka anklaga den för att vara olaglig. Däremot dök det upp en mängd plugins till alla vanliga CMS för att blockera den och många uttryckte oro över huruvida den skulle skada trafik eller SEO. Vad Digg valde att göra för att inte riskera att sajter ville undvika dom i något större antal var att endast visa sin Diggbar för inloggade användare som inte valt bort den. Besöks framesidan av en anonym besökare görs istället en permanent redirect till original-adressen för att inte riskera att göra negativ PR-inverkan då fel länk använts på andra sajter.
Själv tycker jag det är en enorm skillnad vid inramandet av andra sajter beroende på hur det görs. Lägger man in en extern sida för att få det att verka som en del av den egna sajten (i stort endast gångbart för en annan sajt i ramar och blockerades normalt förr i tiden) eller endast visar en annons i den egna ramen finner jag det svårt att försvara. Är det däremot en ram som ger funktionalitet från den egna sajten som är relevant att ges i samband med den nya sajten eller i att behålla navigationen från den egna sajten tycker jag att det i stort endast är positivt (för sajten som ramar in, sajten som ramas in samt besökaren), men Diggs metoder föredömliga.
|