Visa ett inlägg
Oläst 2009-08-03, 19:14 #34
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
En smått liknande historia från ett gånget projekt...

Jag skrev för ett antal år sedan en applikation som spindlade av Sveriges största dagstidningar, parsade ut alla artiklar och lade ut dem på en aggregeringssajt med lite finurliga funktioner (nyhetsbevakning på nyckelord t.ex). Hundratusentals artiklar blev det. Jag visade upp c:a 30% av artikeln för besökare som föll in från sökmotorer (eller sajten själv) och 100% av artikeln för robotar, samtidigt som jag hade Adsense-annonser på de sidor där folk kom in till referatet.

Artiklarna hade väldigt tydliga länkar till ordinare artikel, och i princip alla klickade vidare, så det var gratis trafik för tidningarna. Eftersom artiklarna jag presenterade på sajten var väldigt pimpade för att ranka högt hamnade de i regel alltid högre än ordinarie artikel.

Hur som helst, det dröjde någon månad efter lansering, sedan hade jag hot om juridisk våldtäkt från i princip alla tidningarna med tydlig hänvisning till upphovsrätten, rätten till ekonomisk ersättning etc. Hjälpte inte mycket att förklara att det var gratis trafik, och att de fick sin ekonomiska ersättning från den trafiken. Bara att packa ihop och förbanna gammelmedia.

Juridiskt sett tycker jag ditt fall är solklart, du har givetvis upphovsrätten på din sida, men får väga det mot trafiken du får.
Perben är inte uppkopplad