Citat:
Originally posted by magic@Aug 3 2009, 15:16
Jag anser nog att det som sker med frames är omoraliskt och snyltning om inte stöld, BlogLovin vill behålla sina besökare på sin egen sajt för att kunna visa så mycket reklam och tjäna så mycket reklam som möjligt på sina besökare och andras arbete. Om de bara var intresserade av att sprida bra bloggar till sina besökare hade de kunna länkar till dem på ett riktigt sätt i ett nytt fönster, dock hade de då inte tjänat några pengar på reklamen som de visar i relation till andras sidor.
|
Det stämmer ju inte helt. "Ramen", alltså ett verktygsfält längst ner på sidan, innehåller knappar för att navigera mellan nya blogginlägg. Man navigerar mellan alla blogginlägg i sin egen "feed" (alltså bland alla bloggar man själv väljer att läsa). Som användare är det väldigt praktiskt och det är just detta som många bloggläsare hyllar. Det underlättar för dem som följer många bloggar och vill läsa det senaste.
Innan detta verktygsfält infördes så behövde besökaren backa tillbaka till Bloglovins sajt för att läsa nästa nya inlägg i sin feed. Det är ju en rätt opraktisk procedur som stör besökaren.
Bloglovin drivs för läsarnas skull; för att det ska bli lätt att läsa bloggar. Materialet länkas in i en ram direkt eftersom man vill att bloggaren själv ska få bestämma layout och visa sin egen reklam. Jämför med till exempel Google Reader där feeden läses in sin helhet och där originalsajten aldrig besöks.
Det finns för övrigt en debatt på webben om huruvida man ska publicera hela sina inlägg i sin RSS eller om man bara ska ha ett utdrag, alltså egentligen exakt samma "användarvänlighet vs mina begränsningar"-diskussion som detta.
Not: Jag är kompis till Patrik och har konsultat på sajten. Jag är dock inget eget ekonomiskt intresse av utfallet i den här frågan.