Jag lyssnade på session 2 idag, där bl a Barry Lloyd från Makemetop pratade om "Search Engine Marketing in Europe".
Intressant (tycker jag) var sökmotorernas trend mot lokalisering.
Alla sökmotorer framöver (kolla t ex MSN beta) strävar efter att bli mer lokala. Dels för att besökarna ska hitta mer relevanta träffar och (framför allt) så mångdubblas antal möjliga annonsplatser. Detta kommer samtidigt innebära att det blir svårare att optimisera sin sida beroende på målgrupp.
Fortsättning på temat lokalisering. Vissa sökmotorer exkluderar alla utom landets egen TLD vid lokal sökning. För er med en internationell marknad är domänen viktig att tänka på eftersom drygt 30% söker lokalt. Har man t ex en .com kan man exkluderas från 30% av sina potentiella besökare i England. Där får man med vissa sökmotorer på lokal sökning bara träffar med .uk. Detta gäller även andra länder och AdWords, men inte Overture.
En annan detalj angående sökplacering. En domän som hostas i ett annat land än domänen (eller rättare sagt, Google tolkar det som att den hostas utomlands) får sämre listplacering än om den skulle hostas i "rätt land". För topplacering gäller alltså lokal domän och lokal host.
Om detta bryter mot någon slags upphovsrätt, så ta bort inläggget (som för övrigt är mitt första här på WN).