Citat:
Originally posted by patrikring@Aug 3 2009, 14:00
Jag kanske kan anses aningen partisk i diskussionen, men se det här som mina högst personliga åsikter. 
Eftersom bloglovin inte modifierar eller ens påstår att det är vårt innehåll, och användaren har full möjlighet att själv bestämma om de vill ha framen där eller inte, så har jag svårt att se vem som skulle förlora på det. Dessutom laddas ju sidan på samma sätt som om användaren gått in på den själv.
Dock vad gäller att det är olagligt så är jag också högst nyfiken. Vad jag kan läsa mig till så verkar det inte vara olagligt. Oavsett så är det en rörig lagstiftning på området.
En fotnot kan vara att annonserna inte på något sätt styrs av innehållet på sidan vi råkar visa i framen, de styrs av i förväg utvalda nyckelord vi har bestämt. Detta mest på grund av att eniro, som står för länkarna, inte kan göra det bättre.
Blomsterpassionen: Vad gäller att vi utnyttjar din blogg så har vi inte medvetet valt din blogg, det är våra användare som lägger till bloggar de vill läsa, precis som i vilken annan rssläsare som helst.
Kram på er!
|
Jätte välkommen in i diskussionen patrikringen!
Ja det skall bli intressant att se om vi kan få lite mer synpunkter kring vad upphovsrätten säger om att en domän återpublicerar en annan domäns material för allmänheten utan tillstånd från upphovsrättshavaren.
Ni modifierar visserligen inte min sajt och mitt material där den publiceras på er domän, men ni publicerar den medvetet tillsammans era annonser som jag inte har godkänt. Jag kanske inte vill att min hemsida visas tillsammans med just de annonser som ni, eller Eniro, valt ut genom nyckelord. Ni publicerar med andra ord mitt material ett kontext jag inte kan påverka. Det upplever jag som manipulativt.
Man får inte bara ta en annan persons texter och bilder och trycka dem i en tidning utan tillstånd. Det är allmänt känt. Det är samma sak på internet. Tro det eller ej.
Jag hoppas att få läsa fler synpunkter och inlägg i denna frågan...