Visa ett inlägg
Oläst 2009-08-02, 18:50 #22
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag tror exakt tvärtom. Nyreggsmarknaden är död, det är jag överens om.

Att domäner tar slut innebär dock att efterfrågan ökar. Ju mer domäner som blir tagna desto mindre företagetxyz-i-göteborg.se kommer reggas och efterfrågan på bra namn ökar i förlängningen.

Det är som att säga att när all mark i sthlm såldes slut så försvann efterfrågan på bra boende centralt och med en flådig adress.

Överutbud handlar det inte om. Dåliga domäner påverkar bara bra namn positivt eftersom de visar på vikten att ha ett bra namn. Precis som nya tld:er ökar intresset för de etablerade och bra tld:erna som folk faktiskt använder på riktigt. De är skiten som gör att guldet skiner starkare när man lägger de två bredvid varandra.

Däremot är marknaden inte i balans. Efterfrågan är faktiskt större än den köpbara tillgången. Stora jättar sitter på enorma portföljer som är mycket högt prissatta vilket gör att mindre aktörer som vill ha bra namn inte kan motivera köpen. Priserna mellan köp och sälj måste komma närmare varandra, men jag vet inte exakt hur det ska gå till. Kanske löser det sig automatiskt i samband med att handeln fortsätter öka (något jag påstår att den gör).

Att säga att en domäns vikt är mycket i kontra till insatsen vid utvecklingen av tjänst är förvisso sant, men det visar också på att man är korkad om man köper Fluffibollebongbajs.se om man ska göra en bostadssida som man investerat 30 miljoner i. Köper man inte hus.se då för en bråkdel av den totala investeringen är man efter och borde inte syssla med Internet

Men detta är bara mina åsikter, men som domänhandlare blir jag bara gladare ju fler potentiella konkurrenter som inte tänker som jag. För då blir jag rikare i slutet.. (om jag hade rätt, men man måste sätta pengarna där munnen är som amerikanarna säger).

Sen går det såklart hand i hand att domänhandlare och potentiella domänköpare båda fattar grejen i längden annars blir det en rätt orörlig marknad.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat