Visa ett inlägg
Oläst 2009-08-02, 08:35 #15
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av pitbull
Citat:
Ursprungligen postat av Perben
Har inte domänpriserna gått ner på senare tid för att nyckelord i domännamnet slutat vikta så tungt?

-Vet inte om jag håller med om detta i praktiken. Jag är helt övertygad om att namnet har en stor betydelse även om Google blåser lite dimridåer då och då.

Jag kan ge ett lysande exempel angående detta:
Domänen BioOil.se är ganska nyregistrerad med obefintlig historik och nästintill utan innehåll. Den har jag använt just för att utvärdera om domännamn har tappat sin rankningsbetydelse.

Detta är vad som händer i Google:
Sökord: bio oil
http://www.google.se/search?hl=sv&q=bio+oi...&meta=&aq=f&oq=
Plats 3 av 22 200 000 träffar

Sökord: biooil
http://www.google.se/search?hl=sv&safe=off...=S%C3%B6k&meta=
Plats 3 av 441 000 träffar.

Tur, skicklighet eller slump? -Döm själva...
Väldigt bra exempel på anchor textens betydelse, men knappast på domännamnet.

Det är dina 2 inlänkar med anchor text "biooil" som ger dig platsen i serpen, inte domännamnet i sig.
Kör du en backlink check på dina grannar i sökresultatet finner du att de som ligger efter dig har en eller inga inlänkar med denna anchortext och inte är nofollow.

De som ligger före (sökning på alla språk) har fler.

Ska vi bevisa domänens attraktionskraft så får vi köra motsvarande test utan inlänkar.
Regga gärna bio-oil.se och lägg upp samma innehåll, två inlänkar utan biooil i anchor text så får vi se hur det står sig. Vore ett intressant experiment.

Dessutom är konkurrensen knappast mördande på detta sökord.
374 svenska sidor för biooil.

För övrigt håller jag med föregående talare, med justeringen att 99% av alla reggade parkerade domäner är utan värde för 99% av spekulanterna. Toppen kan säker hålla sina priser men den är smal.
De enda som har riktigt med pengar är företag och de är inte intresserade av generiska namn, eftersom de inte går att varumärkesskydda. Jämför hur det gått för inkasso.se som köptes av Ackurat Inkasso för enligt uppgift 140 k. Den hamnar inte ens på topp 100 på en sökning på inkasso, och Ackurat inkasso är tvungna att köpa adwords på detta sökord för att ens finnas med.
Det säger något om domännamnets betydelse på en konkurransutsatt arena.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat