|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag skulle säga att hela andrahandsmarknaden för domäner är lite skev och krokig.
95 % av de domäner som ligger ute till försäljning är värda 0 kr för 95 % av alla potentiella köpare. Det är alltså extremt få personer som är intresserade av extremt få domäner. Detta gäller för ej premiumdomäner.
Premiumdomäner sker det inte heller någon större omsättning på, av de anledningarna som Ztream nämner. Så länge som värdet på premiumdomäner ökar så finns det sällan någon som vill sälja. Och en köpare vill inte betala idag vad en domän kan tänkas kosta om tio år.
En domän har sällan ett värde för någon annan än personen som nyttjar den. De domänerna som har ett allmänt värde vill sällan någon sälja.
De flesta domänerna som jag ser till försäljning här på WN är inte värda att säljas. 100 kr täcker som sagt inte omkostnaderna för en försäljning. De enda personerna som tycker att det är värt besväret är just "domänhandlare-från-pojkrummet". Det är även därför som vi till största delen får se den typen av budgivningar under köp-o-sälj här på WN.
Brasklapp: Jag ber om ursäkt om jag trampar många domänhandlare på tårna med det här inlägget. Alla kids och lyckosökare har gjort att jag inte ser särskilt högt på domänhandel i allmänhet.
|