Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jan 2004
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jan 2004
|
Får väl börja med att säga att jag är väl en av de som inte ser särskilt högt alls på ren domänhandel även om jag både köpt och sålt (av olika orsaker, de sålda främst för att jag kommit på bättre tankar / hittat bättre namn).
Perben har en bra poäng men det är sannolikt inte den enda orsaken. Eftersom du verkar insnöad på svenska domäner så är det väl det som bör diskuteras. Den svenska marknaden är givetvis mycket begränsad och det som Perben tar upp har därför ganska stor påverkan. Mängden registrerade och aktiva domäner har också stor betydelse. Ska man få bra betalt så krävs det att någon vill investera en större summa i domänen och ska man i sin tur vara motiverad till det så måste man ha en bra idé som genererar en tillräckligt stor relativ vinst.
Att hitta en ny nisch idag, eller förbättra tjänster som redan finns, är betydligt svårare idag än det var för 5 eller 10 år sedan. De flesta "domänhandlare" försöker få tag i vad de ser som attraktiva namn, dvs. så korta ordboksdomäner som möjligt. Dessa är oftast ganska värdelösa för företag som ska sälja sin produkt (och det finns ju normalt sett mer kapital där än hos privatpersoner). Istället för att försöka konkurrera med liknande termer (eller vara tvungen att köpa upp dessa) så lönar det sig nog oftast att försöka branda istället. Viral marketing är oerhört effektivt om man har en bra produkt och rätt målgrupp.