Visa ett inlägg
Oläst 2004-11-29, 09:29 #20
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
För mig låter detta ganska störande för både webbserver och databasserver. Om ett skript startar som skall köra 1200 loopar med minst lika många databasanrop, kanske flera per loop, så blir det en kanska kraftig belastning i mitt tycke.
Är det inte sådant databasen är till för? Vi kör andra grejer idag som kommunicerar med databasen på ungefär samma sätt.

Citat:
Men det borde gå att lösa genom att se till att t.ex. bara köra en loop i taget vid varje anrop av skriptet. Ett kronjob skulle sedan kunna anropa skriptet med lämpligt mellanrum. Det skulle även gå att köra skriptet på en tid då det är låg belastning på servern. Det skulle även kunna gå att köra skriptet på en annan dator, där det först produceras alla mailen, för att sedan skicka iväg dem från webbservern eller genom någon mailserver.
Visst skulle vi kunna köra scriptet på en annan dator, dock måste ju den också kommunicera med databasen. Sedan tillåter inte levonline att man gör detta utifrån, plus att vi då får en ganska stor merkostnad.

Att skicka på natten är inte heller ett alternativ då denna tjänst bygger på snabba nyheter.

Som sagt, det man skulle kunna göra är att lägga in en paus i slutet på varje loop.

Lutar nog åt att jag tittar efter en annan leverantör.
Patek Philippe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat