ConnyWesth: Att sponsring skulle vara avdragsgillt är så vitt jag vet ett vanligt missförstånd. Sponsring är bara sponsring om du får ut något marknadsföringsvärde av det och är marknadsföringsvärdet mindre än själva gåvan klassificeras det som en gåva. I de flesta fall är det alltså svårt att få igenom ren och skär välgörenhet till t.ex. BRIS eftersom det inte räcker med att de bara lägger upp er logotyp på deras hemsida för att det ska motivera gåvans värde. I de fall det skulle gå igenom så handlar det snarare om att man "köper en reklamplats" snarare än att man "ger pengar till behövande för att förbättra varumärket".
När det kommer till gåvor till kunder så ska dessa marknadsföras som "reklamgåva" och det står det klart och tydligt hur man gör under länken jag skickade. Tänk bara på att gåvans värde inte får vara för högt, jag har själv gått bet på det i mina yngre dagar.
Edit: Slow fingers, Dan hann före.