Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Oct 2004
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Oct 2004
|
Det var ju trevligt att vi i alla fall har samma åsikt om "domännappning" och visst har det klarnat. Du menar med klipp egentligen det jag skrev som sista alternativ; att domänen skall köpas av chineser (iaf i första hand) i framtiden. Sedan är jag kanske lite för konservativ för att hålla med om att "aktier är ute" och "framtidens investeringar är domännamn", men det behöver vi inte prata mer om här.
Som parantes kan jag nämna att jag i våras var just i Kina och än så länge är det ju så att gemene man inte kan engelska. De som kommer i kontakt med turister och inte är tolkar eller guider kan väl tillräckligt för att försöka pracka på dig billiga kopior av kända märken.
Som någon redan konstaterat är dessutom censuren extremt hård och de allra flesta som använder internet gör det på internetcaféer.
Många av de välutbildade kineserna som varit utomlands och sett "västerländsk" frihet och demokrati medger att demokrati är inget som kommer funka i Kina på lång tid. Bakgrunden till det är att inkomsterna skiljer sig för mycket. En bonde på landsbyggden kanske tjänar 100 kr/månad (eller var det år) och klarar sig på det medan en banktjänsteman i hög position kanske tjänar runt 25000 kr/månad. Detta gör det för enkelt att köpa sig röster. Det berättades bl.a. om ett fal där en rik herre köpte alla röster i en större by genom att säga att alla bönder skulle få 100kr om han vart borgmästare. Det vart han...
Vad sedan detta har för effekt på domänförsäljningen kan man ju fundera på...
De rika i i Kina är extremt rika jämfört med den stora massan. Om jag inte minns fel så låg "tjänstemanna" (bank, företag etc) lönerna ungefär på halva motsvarigheten i sverige medans lägenheter och bilar i t.ex. Peking kostade ungefär som i stockholm.
|