Visa ett inlägg
Oläst 2009-07-25, 00:35 #9
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar

Reg.datum: Oct 2004
Finns ett antal olika GPS program för att köra Gps för sjön, då mot sjöfartverkets sjökort. det jag just nu kör är "seaclear" vilket är ett mycket bra och enkelt program som till råga på allt är gratis. Finns även Fugawi, TIKI Navigator m.fl. De sista kostar ju pengar så klart.

Visst en dator drar en aning mer ström, men om jag ser till att jag har 3 st 12 v batterier som laddas varje gång jag kör med motorn, och sedan laddas konstant av solcell(även vind och fler solceller är på ingång). Så är det inget problem med kräm, för man förbrukar relativt lite ström annars under dagarna när man seglar, och det man då förbrukar hinner solcellen ladda upp, om annars inte kör man sista timmen in till kaj med motor så är det lugnt.

Men så klart tack för kommentararna, inte alltid man tänker på detta med att dator drar mer kräm...

Ska kolla med forum som är mer mot båtsidan, men tyvärr är det inte alltid massa teknikfreaks där, utan de köper kompletta system till skillnad från en annan som ska testa på att bygga ihop allt själv.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat