Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Jag redovisade precis de förutsättningar som råder nämligen att jag bara kan räkna på de siffror han presenterade i sitt inlägg, det går alldels utmärkt att räkna på kapitalflöden som han beskriver.
Jag kan bara förutsätta de saker jag beskev. Plus att datorn säljs med 0 i marginal och att 12000 för själva programmet är KristianEs "självkostnad" för programmet, några andra siffror än de har jag inte.
Jag kan dock inte beräkna hans vinst eftersom jag inte har en blekaste aning om utvecklingskostnad för systemet, eller löpande driftkostnad, det har jag heller inte gjort.
Jag ville med min kalkyl visa på att kalkylen inte går ihop ekonomiskt utan han behöver ta ett bettydligt högre pris för att det ska fungera. Alternativt slå världsrekord i försäljning och låga omkostnader.
|
Jag utgår ifrån att han gör en ganska bra vinst på datorn. En billig dator får du för 3000 kr idag. Att då sälja den för 12000 kr inkl mjukvara kan mycket väl ge en god lönsamhet i företaget.
Men det kanske är jag och inte du som drar förhastade slutsatser. Jag föreställer mig det hela som en ganska bra idé. 9000 kr för mjukvara kan låta dyrt. Men 12000 kr för mjukvara och dator kan låta billigt. Folk tror ofta att datorer kostar mer än vad de egentligen gör. Datorn kommer med i paketet av samma anledning som Quill skickar med ett USB-minne eller en kaffebryggare. Kunden tänker att i värsta fall så har han i alla fall fått en dator för pengarna.
Om han däremot hade tänkt att sälja datorn med 0 i marginal och att leva på de 199 kr/mån som han får in per månad... ja, då kommer han att få leva på bark och kokat granris.
|
12000 för programvara som är unik är extremt lågt!
De projekt jag jobat med har systemet kostat från ca 30 000 per användare och uppåt när det gäller unika programvaror.
Det är bara massmarknadsprogram som Adobe, PageMaker, Premiere och liknande som kan hålla så extremt låga priser.
VISMA/SPCS Administration 2000 kostar ca 12000 när man köper licens för det och det lär ingen i SSverige kunna så deras försäljningssiffror, då det är ett mycket populärt program.
En kvalificerad gissning är att detta program kan nå en installerad bas på 50-100 program som mest då det är ett mycket specialicerat program. Dvs ha en total volym på 0,6-1,2 Mkr men det är en kvalificerad gissning av mig så jag kan ha helt fel. Det betyder en marknadspenetrering av 1-2 procent. Det är tufft nog.