Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Jag ställde upp en nuvärdeskalkyl enligt de betalningsflöden du beskrev och då får jag fram att det kommer att ta 107 månader innan du får igen dina pengar med 15% normal avkastning på ditt risktagande före skatt. Du har då efter dessa 107 månader fått 8497 SEK i avkastning på ditt risktagande (de 15% jag kalkylerat med).
Jag har förutsatt att alla belopp är exklusive moms annars blir det helt andra siffror.
Det blir en årsintäkt på 2388 SEK/program.
Om du har ett mål att få ihop en årsomsättning på 1,2 Mkr för att kunna nå break even på detta så behöver du en installerad bas på 1 200 000 / 2388 dvs 503 program, är det realistiskt?
Hur snabbt kan du sälja 503 program?
Med en försäljning av ett program i veckan tar det nästan 9,7 år.
Min kalkyl förutsätter att marknadsföringskostnaden är 0 och att du inte har några andra försäljnigskostnader eller kreditförluster.
Du bör nog räkna med att ca 50% av försäljningen går bort i form av marknadsföring, försäljningskostnader och kreditförluster.
Sen har du inte beskrivit vad kostnaden för service och support är, det påverkar kalkylen drastiskt efetrsom den kostnaden ska tas från de 199 SEK du får in per månad så då blir återbetalningstiden bettydligt längre med samma prissättning.
|