Citat:
Så, nu ska jag ställa en riktigt korkad fråga... För jag har verkligen försökt inse svaret själv, men det går inte...
Hur skall man kunna göra ett "klipp" på CN-domäner om man inte börjar rikta in sig på den kinesiska marknaden?
Om jag vill veta något om "rodel" så lär jag ju testa "rodel.se" elelr möjligen "rodel.com". Jag lär ju ALDRIG tänka "det finns säkert någon som skrivit något om svensk rodel på "rodel.cn"?
Detsamma borde gälla alla nationaliteter utan att jag antar för mycket. En tysk chansar på DE och inte CN.
Toppdomäner med betydelse (som NU eller TM) är en helt annan sak, men CN...
Eller bygger ni hela "klippet" på att volvo någon gång i framtiden ska köpa "volvo.cn" dyrt av er? Eller att kineserna ska bli mer företagsamma och vilja köpa "webcafe.cn" från er?
Exakt hur hade ni tänkt er att CN skulle bli ett "klipp"?
|
Vad jag skriver "klipp" menar jag nog inte samma sak som dig

Du verkar tänka i banorna att man måste arbeta på den svenska marknaden och skriva in svenska ord, samt att man ska utveckla ett koncept inom detta område. Måhända en spartansk tanke, men det finns även andra möjligheter.
Jag tänkte att man skulle registrera engelska/amerikanska ord i huvudsak. Tyvärr har jag ingen koll på hur bra kineser är på engelska men det är kanske någon som vet här???? I vilket fall tror jag att man utbildas mer och mer att hantera engelska, över hela världen. Samt att vissa produkter/märken känns igen och/eller att många kineser och de som bor i kina känner till vanliga ord på engelska.
I vilket fall, det är otroligt många amerikaner och europeer som väljer att lägga tillverkning av sina produkter i Kina. En stor del av varor man ser i sverige är ju trots allt tillverkade i Kina. Otroligt mkt inom elektronik, cyklar, kosttillskott osv. Väljer man ett generiskt ord som många söker på - använd t. ex Overtures sökverktyg för att se detta - så kan det vara värt att registrera det under .CN om man vill hålla namnet i 2-3 år då internet populationen i kina har vuxit större än USA's och därmed torde vara störst i världen. Jag menar alltså här att man bara parkerar domänen, och drar in annonsintäkter som inom ett år borde ha betalt registreringsavgiften!!! Dvs efter 1 år så kan du förnya domänen med dem pengar du tjänar på parkeringen osv. Efter 3 år säljer du domänen för 10-1000 gånger mer än du satsat (om man gjort nogrann research innan). Aktier, vad är det? Det är domäner som är framtidens sätt att investera pengar!!! Små summor att satsa och stora möjligheter till bra avkastning..
Du talar vidare om etablerade företag. Det är riskabelt att plocka sådana namn och inget jag vill syssla med själv. Du kan nämligen anses ha handlat i "ond tro" och kommer då förlora domänen omedelbart, oavsett under vilken TLD du registrerat! Det kostar dock företagen en del att dra dig inför "internet namn domstol" - därför kan det eventuellt vara lönsamt ibland - typ att ni gör en överenskommelse och möts halvvägs. Tycker dock det är mkt bättre att man satsar på något eget, det finns så gott om möjligheter bara man är kreativ.
Hoppas du är med på vad jag menade nu eg0master

Annars är du välkommen att fråga..
Citat:
Det pågick en fejd mellan CNNIC + deras ombud (.cn-domäner / .com.cn-domäner etc.) och ICAAN + ombud (.com-domäner med kinesiska tecken). CNNIC var mycket förargade över att ICAAN ombuden började tillåta kinesiska tecken. Således är frågan inte om .cn eller .com.cn kommer slå, där är det självklart att .cn är bättre. Frågan är ifall .com-domäner med kinesiska tecken eller .cn-domäner kommer att bli standard. En rad stora kinesiska sidor finns på .com istället för .cn. Jag är inte alltför uppdaterad i ämnet, detta var det som gällde för något år sedan. Kina släpper mer och mer på medielagarna (se förra veckans utgåva av Economist)
|
Intressant fråga och perspektiv! Känns dock naturligt att det blir som alla andra länder i världen (i princip, förutom USA och Canada) - dvs att man patriotiskt väljer ccTLD istället för gTLD. Bäst vore väl att ha både - då garderar man sig mot eventuell traffiktapp
Synd man inte kan kinesiska :unsure:
Lite onödigt vetande eller vad man ska kalla det (taget från
http://www.cnnic.net.cn/download/2004/2004072003.pdf)
Över 70 % av dem som surfar i Kina är under 30 år.
Runt 60 % är män, av den som surfar.
Av alla registrerade kinesiska domäner, 30 juni 2004, bestod totalt:
46 % .CN domäner
41 % .com.cn
(resten består av .net.cn, edu.cn osv)
Av alla aktiva kinesiska webbsidor (626k), 30 juni 2004, bestod totalt:
66 % .com.cn
13 % .CN
Finns det några intressanta slutsatser att dra från detta?