Ämne: Leverantörer
Visa ett inlägg
Oläst 2009-07-21, 17:59 #15
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar

Reg.datum: Jun 2006
I spelbranschen (konsol- och pc-spel) så är det Bergsala, Nordisk Film, Panvision, EA Games osv. du skall vända dig till.
De är enligt mina erfarenheter lätta att ha att göra med. Problemet är väl snarast att du får bättre inköpspriser genom att gå ner till Elgiganten.

Att konkurrera med pris i tänkt marknad är nog helt omöjligt. Det tror jag också.
Egentligen så tror jag att det är snudd på omöjligt att lyckas inom denna bransch som nystartat, litet företag.

Men man skall inte döma ut pris som konkurrensmedel.
Det kostar alltid att vara konkurrenskraftig på alla marknader. Antingen kostnad i din egen tid, eller i pengar.
Visst kan konkurrenterna sänka priserna. Men konkurrenter kan också skaffa ett störe sortiment, satsa på snabbare leveranser och erbjuda andra mervärden om man väljer den vägen. Det spelar ingen roll vad du gör för att vara unik. Dina konkurrenter kan alltid följa efter.

När du skall skaffa dig konkurrensfördelar så väljer du helt enkelt den metod som kostar minst och som ger mest tillbaka. Råkar pris vara denna metod, välj då pris. Råkar ett större lager vara rätt metod, välj då att investera i ett större lager. Råkar det vara bättre att satsa på en snyggare hemsida, investera då i en snyggare hemsida.
Det är naturligtvis inte helt lätt att identifiera vad man skall satsa på, men i teorin så är det faktiskt så enkelt.

Det spelar egentligen ingen roll hur du skiljer dig från dina konkurrenter och hur du erbjuder någonting som de inte kan erbjuda. Det viktiga är att du tjänar på det mervärde du erbjuder.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat