Citat:
Originally posted by RiktigtKaffe.se@Jul 17 2009, 13:13
10
Affärsplan hämmar din kreativitet!
|
Kreativitet!!! Kreativitet är en farlig förföriska VILL varna för henne!!!!
Vi har gång på gång förförts av henne. Jag skulle kunna berätta om ett flertal projekt där vi har var ute långt innan det fanns någon liknande tjänst på nätet som senare har blivit STORA.
Men vi sjösatte aldrig våra idéer för det fattades alltid någon funktion om vi bara inkluderade den så skulle tjänsten vara oslagbar. Problemet har bara varit att plötsligt så har någon annan också kommit på en snarlik tjänst, inte lika smart eller lika många funktioner(tyckte vi i alla fall) men innan vi fattat vad som hänt så hade den andra tjänsten slagit igenom och blivit stor och dessutom så hade det kommit ut en massa kopior.
Om någon skulle fråga mig om råd så är PLANERING otroligt viktigt. Två saker man ska ha i sin affärsplan är.
1
Projektplan. Planera projektet, bestäm vad tjänsten ska innehålla och följ den och när ni har uppnått era mål avsluta där och gå vidare till försäljnings planen.
2
Försäljningsplan.
Kom ihåg en sak det är förs när man börjar med försäljning som man tjänar pengar. Sorgligt nog var det ingen som förklarade det för oss, det var något vi fick lära oss den hårda vägen. Nu brukar jag säga att dom första 10åren var utbildning. Det tog oss lång tid att inse att utan aktiv försäljning blir det inte något.