Citat:
Originally posted by Ireneri@Jul 15 2009, 18:43
Det är inte svårt att anpassa för IE6, om en webbutvecklare inte klarar det utan att lämna ifrån sig en sajt som ger "ett dåligt intryck" bör han/hon kanske ägna sig åt nåt annat.
Och att youtube tagit bort sitt befintliga stöd för ie6 är säkerligen bara ett drag i googles browserkrig mot ms.
|
Det handlar oftast inte om att det är svårt, men tidsödande och därmed även kostsamt att hela tiden behöva anpassa sig efter att en webbsida tillverkad 2009 även skall vara kompatibel med teknik från 2001 (då IE 6 kom). 8 års utveckling är, som bekant, en mindre evighet i den här branschen. Jag tycker själv det är förvånande att den över huvudtaget används och ser det nästan som ett smärre misslyckande från bl.a. MS sida att ca 10 % (mina sidor) av deras användare sitter med teknik som nästan är ett decennium gammalt.
Visst finns det okunskap och bakåtkompabilitet är givetvis inte skadligt, men någonstans måste en gräns dras och jag tycker definitivt att det börjar bli dags att dra den. Själv tillser jag att sidor fungerar skapligt i IE6, men jag skulle givetvis inte klaga om jag kan slippa det merarbete det innebär att producera bakåtkompabilitet.
Sen ligger det även en hel del i det Andreas tar upp här ovanför. Har själv även varit på arbetsplatser där IE6 används och inte kan uppdateras av respektive användare för att de inte har rättigheter till att installera ny programvara och tekniskt ansvarig är då ofta någon stofil som anser att "det här med BBS" är intressant (alternativt stencileringsapparater).