Citat:
Originally posted by gibson@Jul 9 2009, 09:25
Nu blev det jobbigt. Faktureringsmetoden låter ju mycket bättre då eftersom man får mer koll.
Men blir det inte tre stycken verifikationer då?
Först när jag betalar med kortet, då blir det en leverantörsskuld om jag förstod rätt?
Sen kommer fakturan från banken, och då ska jag också bokföra detta.
Till sist när jag betalar fakturan då ska jag bokföra en gång till.. Låter detta korrekt?
Om man däremot gör en egen insättning eller betalar cash eller med direktbetalning. Då antar jag att ingen skuld uppstår och man behöver bara gör en verifikation?
Jag är jättetacksam för era svar hitilss.
|
Du kan lägga upp ett redovisningskonto för kreditkortet och föra upp transaktionerna där under månaden medan du betalar. På det sättet bockas fakturorna av som betalda och du vet hur stor korträkningen kommer bli innan du får den _och_ saldot på ditt redovisningskonto för bank stämmer bättre med det faktiska saldot på banken.
När du betalar kreditkortsräkningen gör du ett betalningsverifikat från bankkontot till kreditkortskontot när den fysiska transakionen sker.
Alternativt kan du bara boka betalningarna när kreditkortsräkningen kommer, men då vet du ju inte hur många av levfakturorna som du redan betalat förrän du fått korträkningen.