Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av Matsaki
Ja men vad jag menade är hur ska jag veta hur jag ska optimera sajten så den kommer överst i andras datorer, webbläsare etc. Finns något att läsa om detta?
|
Du kan aldrig veta vart du rankar på alla datorer. I dagsläget är sökresultaten inte särskilt individuella och variationerna är små. Men Google rör sig mer och mer i den riktningen, så inom några år kommer sökresultat förmodligen att vara någonting högst personligt. Tekniken finns redan idag, men integritetsfrågan är känslig. Folk gillar inte att företag sparar personlig information om dem och det behövs sådan information för att leverera individuellt anpassade sökresultat.
SEO är ingen exakt vetenskap. Allt du kan göra är att jobba utifrån kvalificerade gissningar. Att din ranking varierar beroende på vem som söker bör alltså inte ha någon större inverkan på ditt seo-arbete med webbsidan. Man ska också komma ihåg att det ligger i Googles intresse att göra det så svårt som möjligt för dig att manipulera serpsen. Det skulle inte förvåna mig om Google levererar lite olika resultat endast för att förvirra webmasters som aktivt försöker påverka sökresultaten.
|
Det omvända gäller ju iofs också. Google vill att webmasters aktivt försöker påverkar sökresultaten men på "rätt sätt".