Visa ett inlägg
Oläst 2009-07-07, 15:19 #36
rikardottosson rikardottosson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2009
rikardottosson rikardottosson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Originally posted by BjörnJ@Jul 7 2009, 15:02
En sak som kan vara värt att nämna är att högskoleingenjör (och ofta även magister som påbyggnad) är mer praktiskt än civilingenjör som är mer teoretiskt, åtminstone enligt min erfarenhet.
Systemvetare / Datavetare / Dataingenjörer är helt totalt olika utbildningar dels sinsemellan och beroende på studieort. Systemvetare i Umeå behövde knappt använda datorer, det var mer design, User Experience (Human Machine interaction som det hette på den tiden), organisationsteori och annat icke-tekniskt. Civ. ingenjörerna där uppe hade mycket matte samt kodade från C/C++ ner på kretsnivå (från systemprogrammering, operativsystem, kompilatorteknik, parallella beräkningar till kurser i digitalteknik och analog kretsteknik) lightvarianten Datavetenskapliga programmet som jag läste på gjorde samma som Civ. ingarna förutom analog kretsteknik och digitalteknik medan Dataingenjörer drog kabel och konfigurerade nätverk. Så var det på min tid, dvs mellan 1994 och 1997 På andra lärosäten såg det helt annorlunda ut och jag gissar att det inte är likadant i Umeå idag som det var då.

Gå på referenser och intervjuer i rekryteringsarbetet. "Högskoleutbildad" kan betyda så många olika saker.
rikardottosson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat