Ämne: Partihemsidor
Visa ett inlägg
Oläst 2009-07-06, 23:52 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Jul 6 2009, 22:20
Anledningen till att du upplever andra partiers budskap som mer otydliga är för att de måste formulera sig mer generellt angående de grundläggande dragen i deras politik eftersom deras politik behandlar hela samhällsspektrat och inte bara några enstaka frågor. Läser du djupare så blir det betydligt mer konkreta åsikter som träder fram.

Så då konstaterar vi; för att få ett intryck av de stora partierna så skall vi alltså behöva läsa djupläsa hela deras partiprogram?
När jag kommer in på Moderaternas hemsida så vill jag få ett intryck av att det här är något för de som vill ha lägre skatter och för företagarna lika mycket som jag får intrycket att det här är något för de som prioriterar frihet och integritet när jag går in på Piratpartiets hemsida.
Jag tycker inte alls att ett parti behöver presentera alla sina frågor på första sidan, det skulle enbart bli ännu värre men att säga att det är lättare för ett parti att ge ett intryck bara för att det har färre frågor än ett annat tycker jag är ett väldigt dåligt argument och jag tror det handlar väldigt mycket om att de stora partierna faktiskt inte har lika mycket erfarenhet av internets möjligheter eller inte förstår sig på dem.
Folkpartiet presenterar ganska tydligt sina kärnfrågor på förstasidan, hade dock velat se ett lite mindre urval som fick större plats.
Nja, det är väl inget dåligt argument men ett självklart sådant. Att sammanfatta en eller ett fåtal sakfrågor kort och koncist är lättare än att sammanfatta en hel ideologi...

Jag tror faktiskt inte (Nya) Moderaterna vill framstå som att de generellt vill sänka skatterna och fokusera på en specifik grupp som företagare.

Citat:
Originally posted by -Clarence@Jul 6 2009, 22:54
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Jul 6 2009, 21:13
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Piratpartiet är det enda partiet som tydligt lyfter fram ett informationsflöde som inte är styrt av ett fåtal i partiets maktelit? För mig är det att förstå internet om ens sajt bryter offline-trenden som kommit att handla om färre och färre personer som kommunicerar enkelriktat mot massorna för att istället låta ens besökare eller medlemmar direkt stå för en väsentlig del av kommunikationen.
Det där handlar väl mer om politisk uppfattning än design och struktur =)
För mig är det snarare vad som gjort internet till vad det är. Jag tror det är den enskilt största anledningen till dess popularitet. Från BBSer, mudspel, irc, newsgroups till dagens masskommunikation som mest sker på webbsajter (av alla dess slag, inte bara sociala mötesplatser) och till viss del via IM. Fler och fler kan hjälpa till att skapa innehållet och fler och fler kan ta del av det.
Det är väldigt få av de allra mest populära sajterna som inte dragit nytta av detta på något väsentligt sätt. Bland Sveriges 30 största sajter får jag det till runt 25 som mig veterligen och inte alltför dolt använder sig av besökarskapat innehåll.
Så för mig handlar den kommentaren endast om att förstå internet - inte om några politiska uppfattningar. Det var både en kommentar om Pirapartiets sajt och om vad jag förväntar mig av de andra partierna (ungdomspartierna är, inte oväntat, piggare och oräddare på det området).
Det var lite väl mycket politiska termer för att det skulle framstå på något annat sätt =) I övrigt håller jag med förutom att ett partis hemsida med några få undantag (såsom Piratpartiet och pensionärspartierna) inte riktar sig till en specifik grupp såsom ungdomar och att gå efter sådana normer det håller inte riktigt. Ungdomspartierna är både energiska, pigga, orädda, rebelliska och naiva, precis som ungdomar är =) På gott och ont men de kommer givetvis alltid att skilja sig från moderpartiet.