Visa ett inlägg
Oläst 2009-07-06, 23:13 #45
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by EvaF@Jul 6 2009, 10:32
Den grandfathering som du pratar om Claes, är den modell som .SE har. Den som reggat domänen få behålla den tills de släpper den av fri vilja. Då sugs den upp i den reservering som .SE har för cctld:er som domäner. Man kan dock inte överlåta den om jag minns rätt.
Många andra seriösa aktörer har också grandfathering, även i de "sju gamla", det finns ju en hel del fungerande enbokstavs .com, .net och .org plus lite till under .edu och .int som nog inte godkänts enligt dagens regler.

Jag är också personligen tacksam för IIS/.SEs grandfathering eftersom jag haft några tvåteckens .se när IIS/.SE under en period plötsligt fick för sig att kortaste domännamn skulle vara tre tecken, jag tror man hänvisade till något avtal, överenskommelse etc som stipulerade i att inga domäner skulle vara kortare än tre tecken någonstans. Detta backade man på senare och sedan många år tillbaka är det återigen tillåtet med tvåteckens under .se. Tack för att IIS/.SE inte tog tillbaka våra tvåteckens under den perioden.

De enda namn som Nunames reserverade för sin egen del var com.nu, co.nu, net.nu, org.nu, mil.nu, gov.nu, edu.nu, int.nu, web.nu, info.nu, firm.nu, store.nu, arts.nu, rec.nu, nom.nu, niue.nu, nunames.nu, www.nu, mail.nu, nic.nu och support.nu. Inte den domän jag hade i 10 år.

Grandfathering är viktigt för förtroendet för landsdomäner och ICANN borde skriva in detta som ett krav när man springer omkring och tecknar avtal med allt och alla. http://www.icann.org/en/cctlds/nu/nu-icann...-af-16jan08.pdf

Till er som inte gillar att jag tar upp denna tråd - lägg av. Det är en tråd på ett webbmasterforum i en avdelning kring domännamnsbusiness och som handlar om värde på .nu-domäner. Jag håller denna diskussion utanför alla andra trådar. Vi är många på detta forum som investerar tid, pengar och ork i domäner på kanske ett liknande sätt som när folk köper hus, aktier eller konstverk. Vi vill inte bli av med våra domäner, hus, aktier eller konstverk och vi vill inte ens att någon annan blir av med sina domäner, hus, aktier eller konstverk. Inte ens om det gäller ett enda beslagtaget hus. En sådan oro kan sänka värdet på alla andras hus. Vi vill se värdet ÖKA på våra investeringar, inte försvinna.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat