Citat:
Originally posted by Sedo@Nov 25 2004, 10:54
Hej,
Angående Espotting så använde vi dem innan vi bytte till Google, anledningen till att vi bytte var självfallet att Google betalar bäst. Marknaden för domänparkering har vuxit mycket fort. Eftersom det finns väldigt låga entry barriers som det heter på ekonomspråk, så har det dykt upp ett mycket stort antal aktörer som helt plötsligt erbjuder parking. Som alltid när en ny bransch uppstår så finns det många lyckosökare och en rad oseriösa företag. Många företag erbjuder, i hopp om att kunna ta kunder från de mer seriösa företagen, full betalning, dvs. att de som parkerar sina domäner får 100% av det som annonsörerna betalar. Självfallet är detta inte hållbart i längden och p.g.a. att dessa inte har bra annonsörer i ryggen så är utbetalningarna ändå mkt. låga. Vi på Sedo har som ambition att erbjuda den bästa parkingen med de högsta utbetalningarna och har självfallet järnkoll på konkurrensen. Det finns vissa företag som kan betala bra för vissa specifika domäner men sammantaget är det vi som har högst RPM. För att framgångsrikt kunna erbjuda parking gäller det att ha bra annonsörer i ryggen. Det talar för sig själv att Google har valt att samarbeta med oss och inte med någon annan. En gång it tiden var Yahoo's Overture större, men de har halkat hjälplöst långt efter. För att en parkerad domän ska generera så många klicks som möjligt gäller det att annonserna är så specifika som möjligt, detta kan i princip bara vi erbjuda då vi m.h.a Google har ett enormt stort antal annonsörer och specifika annonser. Branschen kommer att konsolidera sig och många företag kommer att slås ut, mycket beroende på att de inte kommer att kunna upprätthålla sina payouts och eftersom avtal med bra annonsörsnätverk är svåra att få till stånd och upprätthålla.
Det är kul att en diskussion om parking dras igång. Parking går en ljus framtid tillmötes. På Sedo håller vi just nu på att se över payouts för svenska domäner för att se hur vi kan kunna höja dem.
|
Intressant med flera olika synpunkter
Jag tycker det är bra att ni börjar se över skandinavien och sökorden här, samt påverka adwords/google att gå ut hårdare mot företag så att de annonserar mer. Det finns flera områden med väldigt många sökningar som knappt har några annonsörer. Vad jag hörde från en annonsör som samarbetade med overture så sa dem att skandinavien varit ett oprioriterat område för overture. är det samma för google, eller börjar dem vända trenden nu? Det är ju trots allt ett område med en relativt utbildad och kunnig internetsurfande publik.
Ungefär i hur stor andel av utbetalningen behåller ni av det som google betalar ut?
mvh