Visa ett inlägg
Oläst 2009-07-06, 10:32 #44
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Originally posted by claesm@Jul 3 2009, 22:26
ICANN och andra vågar inte gå in och reglera CCTLDer vilket jag tycker är ynkligt och skadar förtroendet för CCTLDer.

Hade jag varit ordförande för ICANN hade jag infört obligatorisk grandfathering, alltså att det man en gång fått registrera gäller.
Det här med att gå in och reglera cctld:er är inte så enkelt. ICANN är en privat organisation registrerad under Kalifornisk lagstiftning och har inga mandat att gå in och reglera nånting på Internet. De är skapade för att vara en "coordinating body" inte en "regulating body".

Just när det gäller cctld:er och hur de ska bete sig eller inte bete sig och vilken roll de har i förhållande till gtld:er och till ICANN har det blåst mycket runt under åren - och det har inte blåst färdigt.

cctld:erna vill inte att ICANN ska styra dem och de är mycket bestämda på den punkten. ICANN har försökt att skriva motsvarande avtal med cctld:er som de har med gtld:er men det gick inte hem alls.

Så - detta med avtal mellan ICANN och cctld:er är en förhandling som har misslyckats komplett och nya strävanden i den riktningen kommer att ta lång tid och om/hur/på vilket sätt målgången ser ut kan vi bara spekulera i.

Den grandfathering som du pratar om Claes, är den modell som .SE har. Den som reggat domänen få behålla den tills de släpper den av fri vilja. Då sugs den upp i den reservering som .SE har för cctld:er som domäner. Man kan dock inte överlåta den om jag minns rätt.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat