Visa ett inlägg
Oläst 2009-07-05, 13:19 #13
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Jag minns vad jag hade för syn på bra utvecklare förr i tiden, men efter att ha gått en 2,5 års KY-utbildning vid namn "Applikationsutveckling" så ändrades min uppfattning. Kursen hade inga förkunskapskrav men riktade ändå även till de som redan kunde, vilkret resulterade i att nivån lades för högt för de som inte kunde något sen innan och hoppade därför av (endast ett fåtal av de som var helt nya i området klarade utbildningen). Men hur som helst så är min uppfattning att väldigt många av de som var bra på att utveckla sedan tidigare och var självlärda hade svårt att lära sig hur man gör det på rätt sätt. Frasen "Kalsongprogrammerare" kom att användas till de som inte följde rätt normer och syftade på en programmare som satt i bara kalsonger framför datorn hemma och "kodade".

Även efter 2,5 år så hade dessa personer fortfarande kvar mycket av sina inbitna principer av hur man ska programmera. De som var absolut i topp var de som hade provat på programmering eller lärt sig genom en kurs på gymnasiet eller liknande. Min uppfattning efter den kursen är att en bra utvecklare är så mycket mer än bara någon som kan koda och deras viktigaste egenskap är deras personlighet, speciellt om de ska arbeta i grupp. Så de som klassades som "nördar" i mångas ögon är skickliga och kan mycket, men ligger inte högt på listan om jag ska välja någon att anställa.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat