Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
|
Det första man ska göra är att ha tydliga, realistiska och dokumenterade projektmål, annars kommer projektet nästan säkert att haverera!
Mycket viktigt är att kraven finns dokumenerade, annars är det ingen som vet vad som förväntas av dem.
Det beror mycket på vilken typ av personer man har att jobba med i projektet, är det kompletta newbies så måste man utbilda mer än annars men undvik detaljstyrning. Men är det några med lite erfarenhet så ska man definitivt undvika detaljstyrning, det finns inget så demoraliserande som en krävande och stressande projektledare som hela tiden "kontrollerar" personalen, folk kommer att må skitdåligt psykiskt och känna sig osäkra, vilket göra att produktiviteteten i allmänhet och i synnerhet kreativiteten blir lidande.
Låt varje person få ansvar för en del av systemet så de inte springer över varandra i varje modul.
Använd målstyrning, dvs tala om vad du vill uppnå och sen låter du folks kreativitet verka för att uppnå målen.
Se till att vara närvarande och engagerad, det funkar inte att ställa orimliga krav, det får helt motsatt effekt, då börjar folk dölja misstag. Uppmuntra till en öppen diskussion i projektgruppen. Jag har använt en maillista som kommunikation i en del projektgrupper och det har varit mycket effektivt för att alla i gruppen ska få samma information utan att behöva störa folk med möten i tid och otid.
Det mest använda projektverktyget i stora företag är Excel!!!! Det funkar klockrent och är enkelt och billigt att använda, det gör oxo att alla som vill kan ta del av projektplaneringen.
Var öppen med planeringen och dela upp projektet med "Work Breakdown Structure" dvs dela upp hela projektet i mindre och mindre delar tills du kommer ned till en odelbar nivå (kan vara typiskt en dag men kan vara som minst 1 timme för vissa enkla delar, men definitivt inte mindre) och där du "vet" vilka resurser som krävs och hur lång tid det kan ta. Detta ska du göra INNAN du startar projektet och INNAN du rekryterar personal för projektet.
Räkna in alla biaktiviteter som installation av utvecklingsmiljö, konfiguration, och en faktor som ofta glöms bort är kunskapsöverföring och utbildning, det är saker som kan få de mest välplanerade projekt att haverera om man glömmer dessa mycket viktiga detaljer. De behövs oavsett hur erfarna utvecklarna är eftersom du måste föra över den kunskap du har om vilka krav som ställs på systemet och det tar tid, tro mig, det är dessutom en kritisk framgångsfaktor.
Se till att varje utvecklare får tydliga och avgränsade aktiviteter att jobba med.
Uppföljning och feedback åt båda håll är VIKTIGT. UPPMUNTRA utvecklarna komma med synpunkter, de har massor av kunskap och idéer som du kan ha nytta av i din planering av projektet. Ta till dig av kritik och var lyhörd för dessa synpunkter.
Ta i med ordentliga marginaler i din planering, det dyker ALLTID upp oplanerade hinder, planera för det oväntade. Var beredd att skriva om kod som kan göra bättre. Det finns skolor som säger att man bara ska skriva det absolut nödvändigaste men det måste vara genomtänkt, uppmuntra experiemnterande med olika lösningsalternmativ som projektgruppen sen kan resonera kring och få synpunkter på.
En gång i veckan ska ni ha ett gemensamt utvecklarmöte på max 2 timmar där ni diskuterar arkitektur, problem, förändrade mål, och annat bra och nyttiga synpunkter som kommit fram under veckan.
Tänk på att det är människor du jobbar med utvecklarna är inga mskiner som kan bytas ut när de funkar dåligt. Det kostar normalt ca 250 000 att byta ut en person i form av minskad produktivitet och kunskapsförlust. Jobba med varje individ på deras egna villkor, de är alla olika och har helt olika drivkrafter.
Låt varje individ känna sig uppskatad och betydelsefull.
|