Visa ett inlägg
Oläst 2009-07-05, 01:15 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Med erfarna utvecklare pratar jag om minst 10 års yrkeserfarenhet (från 20 års åldern och uppåt och ej studietid får räknas). Från 30-35 årsålders så har kan man ha tillräcklig erfarenhet att bli riktigt bra som utvecklare, före det så är det mycket läroperiod. Dessutom så är en erfaren utvecklare inte begränsad till enbart ett programspråk, det har en större bredd och djup i sitt kunnande.

Det finns bra utvecklare, men med de priser jag sett här på WN hittar du defnitivt ingen bra utvecklare. Om du vill anlita en konsult som är bra utvecklare får du betala från 600 och uppåt, under det priset får du skylla dig skälv, snålheten bedrar visheten. Men de riktigt bra utveckllarna får du betala ca 1000-1200 SEK/tim för trots lågkonjungturen. Enligt Computer Sweden så ligger genomsnittsarvodet på 931-932 SEK/tim.

Jag är själv utvcklare men tackar nej till alla uppdrag under 600 det är en ren förolämpning för en erfaren utvecklare att få såna skambud. Dessutom pratar vi uppdrag som är minst 3-4 månader på heltid för att det ska vara intressant till det låga priset.

Vill du anlita erfarna utvecklare som anställda så får du erbjuda fast anställning och minst 35000-40000 i månadslön (420000-480000/år) + 17% tjänstepension.

Själv är jag 44 och medianlönen för min egen åldersgrupp ligger på 45 000 enligt idg.se/lonebarometern. Och då pratar vi fast anställning, inga osäkra visstidsanställningar eller konsultlöner (de som jobbar som anställda konsulter har betydligt mer betalt).

En ordspråk som passar bra i detta sammanhang är: "man får vad man betalar för"...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat