Visa ett inlägg
Oläst 2009-07-03, 09:29 #21
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Det är en förväntad reflektion från dig, men en oroväckande ståndpunkt från en person i din sits. Jag hoppas innerligen att den inte delas av dina kollegor på .SE. Det kan nämligen både skada och svärta ner vår nationella toppdomän rejält.
Citat:
Jobbar för .SE Registry, men min närvaro och det jag skriver på WN är naturligtvis det jag som privatperson har personliga åsikter om och ingenting annat.
"Som fan läser bibeln" - eller vad det heter.
Jag är pragmatiker och har inte lagt i nån egen värdegrund i min övertygelse, men jag SER att de TLDer som har en välmående tillväxtkurva, också har en andrahandsmarknad för dr domännamn som har fler intressenter än innehavaren.

Sen kan den sk andrahandsmarknaden härledes till grandfathering-domäner, nerlagda verksamhetsdomäner, PPC-genererande typos, snappade domäner, keywords, förkortningar, dammsugning av ämnesrelaterade osv osv - men allt som byter innehavare efter nyregistrering ÄR andrahandsmarknad.
Skulle "en person i min sits" blunda för detta faktum - skulle det vara oroväckande!

Jag tycker egentligen att allt är ganska självförklarande - Prisar man domäner till en lägre kostnad än man själv betalar för domänerna, så används domäner som lockvara för vad man egentligen vill sälja (och tjänar pangar på) och då registreras fler domäner (kanske fler än vad som var avsett).

Kontentan jag ser är alltså att om aktörer subventionerar/dumpar domänpriser så leder det till spekulativa domänregistreringar som i en förlängning leder till att ett antal av dessa domäner byter innehavare på andrahandsmarknaden mao är starkt bidragande till andrahandsmarknaden.
(Andrahandsmarknaden är inte explicit de domäner som drar till sig "de stora summorna", utan i allra högsta grad de som byter innehavare för betydligt lägre summor.)
Gammal utsvävning i ämnet: http://www.dnzup.se/allmaent/646-nytt-reko...e.html#post1466

Citat:
Det enda jag egentligen vill är att fler personer och företag ska kunna dra nytta av attraktiva domännamn, snarare än att ett fåtal aktörer bara ska "sitta på dem".
Dra nytta som i "bortskänkes a la´ Sulo - låna ut och kunna ta tillbaka när och om det passar"? http://sulo.se/2009/06/29/bortskankes-spelbloggen-se/
Det finns flera ccTLDer som har över 10 miljoner registrerade domäner och med fortsatt stabil tillväxt och .se närmar sig nu 900K - Det bör mao finnas utrymme för ALLA som önskar att nyregistrera bra domäner under en lång tid framåt.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat