Visa ett inlägg
Oläst 2009-07-03, 08:51 #19
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Originally posted by JonathanS@Jul 2 2009, 23:51

Jag hoppas att alla som läser detta förstår att jag likaså inte hyser något personligt agg mot de agerar på andrahandsmarknaden för domäner, eller domänpundarna. Det enda jag egentligen vill är att fler personer och företag ska kunna dra nytta av attraktiva domännamn, snarare än att ett fåtal aktörer bara ska sitta på dem.

Nej skämt åsido, hela andrahandsmarknaden handlar om pengar och en säljare kan aldrig få ut mer pengar från en köpare än vad köparen är beredd att betala för den aktuella domänen. Allt handlar alltså om vem köparen är när det kommer till prissättning och en försäljning. Det är naivt att tro att en domän som maklare.se skulle vara lika mycket värd för t.ex en fastighetsmäklare som jockeochsiwsmäklarfirma.se så självklart registeras de "bra" orden först och eftersom många vill ha just dessa bra ord skapas också en andrahandsmarknad. Det handlar om tillgång och efterfrågan och marknadsekonomi är ju knappast något som varit negativt för människans utveckling sedan det monetära systemet infördes så varför inte också på internet när det gäller domäner? Se istället "domänpundarna" som entreprenörer!

Tittar man på den amerikanska marknaden är det enligt min erfarenhet mycket mer vanligt där kontra Sverige att man skriver in detjagletarefter.com direkt i webbläsaren istället för att gå till Google eller någon annan sökmotor och göra en sökning. Självkart genererar då en bra domän ett betydligt resultat för direkt trafik med en konsument som redan innan han/hon har sett innehållet på sidan är intresserad av produkten (varför skulle han/hon annars ange just det ordet). Med fler registreringar under .SE tror jag vi kommer se samma förändring i en svensk internetanvändares browsingbeteende. Dessutom är domännamnet fortfarande viktigt för SEO.

I takt med att konkurrensen kring .com domänerna hårdnar så tror jag vi kommer se hur domänentreprenörerna vänder sina blickar mot toppdomäner med hög tillväxtkurva samt liberala registreringsregler för att utveckla sina domänportföljer, något som .SE domänen har (tack och lov!). För oss .SE registrarer är detta såklart jätteroligt då vi nu får förfrågningar från internationella aktörer både när det gäller stora .SE registreringar och övriga tjänster kopplade till .SE-domänen.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat