Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Min övertygelse är att en TLD med gynnsam tillväxt har en parallell andrahandsmarknad - som växer och agerar i symbios med varandra.
|
Det är en förväntad reflektion från dig, men en oroväckande ståndpunkt från en person i din sits. Jag hoppas innerligen att den inte delas av dina kollegor på .SE. Det kan nämligen både skada och svärta ner vår nationella toppdomän rejält.
Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Jul 2 2009, 21:18
Modellen subventionerade domänpriser gynnar naturligtvis webbhotellens försäljningar av deras core.
|
Ja, webbhotellsförsäljningen var/är den primära inkomstkällan vid domänsubventionerna. Det var precis det jag skrev, domänpundarna är egentligen inte önskvärda (många domäner, inget webbhotell).
Citat:
Citat:
Bara för att man sänker, eller dumpar, priserna så betyder det inte att man automatiskt uppmuntrar eller uppskattar en andrahandsmarknad.
|
Jag önskar att du var mer insiktsfull än vad den meningen säger.
|
Utveckla det gärna lite mer (eller läs nästa kommentar).
Citat:
Citat:
Men på inget sätt var det ett för högt pris för aktörer på andrahandsmarknaden. Det lär nog de flesta här kunna hålla med om.
|
Tycker att vi pratar om lite olika saker här. Det går ofta hundratal registreringar på en lite större andrahandsförsäljning och såvitt jag förstått så är det domänportföljshållare som du definierar som domänpundare (för övrigt ett uttryck som du vet vad jag tycker om..)
|
Nej, vi pratar nog om samma sak. I ditt tidigare inlägg påstod du att domänsubventioneringen orsakade andrahandsmarknaden (eller var en starkt bidragande faktor till den). Jag hävdar att så inte är fallet, utan att andrahandsmarknaden hade uppstått ändå (i takt med att domänernas andrahandsvärde uppdagades).
Och jag förstår givetvis att långt från alla domännamn säljs till fantasisummor.
Citat:
Parantes: Sen var det om jag minns rätt så att Loopia hade GRATIS domäner (vid beställning av webbhotell) under en ganska lång tid (nåt år eller så), för att sedan ta vad konkurrentera tog 600-800, för att sedan succesivt sänka priserna i etapper till vad det är idag. så nog har ni väl kalibrerat prismodellen alltid..
|
Ja, men självklart. Innan vi insåg att det stred mot marknadsföringslagen så marknadsförde vi oss med "gratis domäner" på Loopia (vilket många andra webbhotell fortfarande gör idag). Men när vi förstod att det var fel så upphörde vi med det. Att man kalibrerar sin prismodell, i synnerhet på en ny marknad, är väl inget konstigt? Det var en väldigt konstig parentes det där.
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Men jag kanske ska förtydliga det jag skriver: Jag är INTE negativ till dig eller din (icke avsedda) inverkan på domänhandeln, jag skulle bara önska att du var lite mer klarsynt och insåg att det ena leder till det andra. Sen har jag inga problem med dina åsikter - dom får du ha hur mycket du vill
|
Nja, riktigt så försiktigt och förstående var inte ditt föregående inlägg. Men om du insisterar så. Jag har trots allt inte sagt att jag är fullständigt oskyldig. Om än att mitt motstånd till andrahandsmarknaden, med allt vad det innebär, kvarstår.
Jag hoppas att alla som läser detta förstår att jag likaså inte hyser något personligt agg mot de agerar på andrahandsmarknaden för domäner, eller domänpundarna. Det enda jag egentligen vill är att fler personer och företag ska kunna dra nytta av attraktiva domännamn, snarare än att ett fåtal aktörer bara ska "sitta på dem".