Citat:
Originally posted by vco-systems@Jul 1 2009, 10:23
Citat:
Jag brukar då inte ha problem att hinna hantera en tiodagarsfaktura, vilket är väldigt vanligt förekommande (säkert 25%).
|
Många kommuner (och säkert större företag etc) kan få problem att hinna på 10 dagar, då fakturan först ska till en inscanningscentral, sedan till någon enhetschef el. liknande som ska godkänna fakturan och sedan betalas av ekonomiavdelningen. Det räcker om någon person är sjuk ett par dagar för att det ska ta mer än 10 dagar. Speciellt om det är något oklart så att enhetschefen måste jaga reda på den personen som har gjort beställningen också.
|
Jo, det stämmer som du skriver, men det tycker jag nog visar på bristfälliga rutiner i de flesta fall. Att skicka en fil med betalningen runt i organisationen borde hinans med på 1-2 dagar efter inscanningen och vad jag förstått är de få inscanningscentraler som inte scannar all inkommen mail samma dag som den inkommer.
Vi är bortskämda i Sverige med löjligt långa betaltider (finnsförstås skräckexempel utomlands, och även här i Sverige där storföretag tagit för vana att pissa leverantörerna i ansiktet som tack för hjälpen och begära 60 dagar bara för att de kan).
I de flesta länder i öst har vi betaltider på 3-5 dagar på fakturorna och det kan jag tycka är lite lite. Detta är dock vedertagen standard och när vi erbjöd 21 dagar undrade alla varför de skulle ha så lång tid på sig att betala...