Visa ett inlägg
Oläst 2009-07-01, 01:00 #22
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Magnusfaldt@Jun 14 2009, 09:40
Poängen är att de inte informerar om kostnadsställe när de köper varan.
De betalar ej i tid utan hänvisar i efterhand till deras Eget policy om 30 dagars faktura som de ej håller etc.
De struntar med andra ord i ingångna avtal.
Frågan är om du har just det, ett ingånget avtal alltså....

För att det ska vara ett giltigt ingånget avtal måste den du skrev avtalet med vara registrerad firmatecknare eller ha fullmakt att teckna firman. Annars har denne person inte rätt att ingå bindande avtal för arbetsgivarens räkning, och det är du som leverantör som har ansvaret att kontrollera att så är fallet.

Det förekommer massor av fakturaskojerier och därför har många större organisationer infört krav på att levrentörerna anger ett specifikt beställningsnummer på fakturorna så att de på ekonomiavdelningen lätt kan kontrollera att det finns ett giltigt avtal och vad de förväntar sig för leverans.

Fakturerings och expeditionsavgifter behöver inte alls betalas av kunden om de inte uttryckligen står i avtalet. Annars kan man bara strunta i att betala dessa.

Det är oerhört irriterande när man som kund får fakturor med betalningsvillkor som är kortare än 30 dagar, det avviker från de flesta företags normala rutiner. 30 dagar är det villkor som är vanligast vid fakturering och man har inte rätt att debitera dröjsmålsränta förrän man haft 30 dagar på sig att betala, enligt räntelagen, så varför satsa på dålig kundvård och irritera kunderna i onödan. Se till att följa en god affärssed och skapa trevliga "vibbar" kring ditt företag i stället för att vara ett irriterande bi som kunden helst vill undvika.

OBSERVERA att vid beställning i webbshoppar så är det oftast bara att klicka i ett kryss eller bocka i en ruta för att "godkänna" ett avtal, detta är givetvis ett rent skämt, det har väldigt låg säkerhet, det är inte samma sak som att signera/ingå ett avtal oavsett vad det står att man godkänner. Det måste till en fullständig elektronisk eller manuell signatur som är betydligt högre status/säkerhet enligt svensk rätt annars kan man inte bevisa att man ingått ett avtal i dessa sammanhang.

Det går visserligen att använda email som "bevis" för att man haft en konversation men det är viktigt att parterna får en rimlig chans att förhandla och tänka igenom sina beslut, och det hinner man bättre om man "förhandlar" genom att bolla villkoren mellan sig några gånger innan beställning, ju större affär desto viktigare med förhandling.

Det är skillnad om du åker buss och betala 20 spänn för en kontantbiljett, då behövs ingen "underskrift" eller "signatur" eftersom det är ett avtal av "enklare karaktär".
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat