Nykomling
|
|
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 31
|
|
Nykomling
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 31
|
Det stora problemet är att om varan/tjänsten köps in av någon som vanligtvis inte sköter inköp. På mitt "day-job" säljer vi en hel del kurser och då är det oftast tekniker/ingenjörer som köper dessa för att själva gå på kursen. Även om man påminner vid bekräftelsen att de skall skicka till oss beställningsnr och annan viktig information brukar det bli fel många gånger
- Har haft deltagare som inte vet vad deras bolag heter (stora bolag kan byta namn/ägare ofta). Fakturor bör ha rätt företagsnamn tydligen...
- "Men nej, du behöver inte uppge något beställningsnummer" vilket givetvis innebär att deras ekonomiavdelning kräver beställningsnummer.
- Fakturor som skall skickas till Spanien istället till kund i Sverige...
- Fel adress ...eller en helt annan faktureringsadress på annan ort.
- Kurs beställs av bolag A. Kurs hålles för bolag A. Faktura till bolag A. Argt samtal från bolag A som säger att givetvis skall bolag B få fakturan.... (det borde vi ju kommit på själva).
Men i stora organisationer är problemet att den som beställer många gånger inte kan rutinerna utan tror det skall lösa sig. Det gör det inte...
Men oftast är alla snälla och glada... förutom ekonomikillen som brukar bli lite halvsur när fakturor kommer i retur. Men det gör ju även att man kan ringa kunden och lösa detta och samtidigt fråga om hur kunden upplevt kursen och få lite feedback.
|