Citat:
Originally posted by Maxjohan@Jun 28 2009, 00:19
...jag har även jag svårt att visa tålamod, respekt, speciellt när det känns som personer i andra änden inte har det, när någon inte verkar ta sig tid. Så det blir lätt att det rinner över för mig med. Och oftast är det bara missförstånd, eller inte alls så allvarligt som det låter...
|
Hjälp folk fatta vad du menar.
Jag har läst ditt inlägg och du har givetvis en poäng. Om jag nu lyckades förstå dig rätt. Det är nästan knepigare att läsa och begripa vad du menar än att läsa och begripa Fjodor Dostojevskij.
Skriv kort, skriv enkelt och följ helst fem av den klassiska retorikens steg.
1. Boom. Börja med en inledning, rubrik eller första mening som väcker intresse. Jämför med en trailer för en biofilm. Väcker du inte någons intresse, kan resten vara hur bra eller kass som helst, ingen läser den ändå.
2. Information. Ge information om ämnet men bara om ämnet. Inget annat. Spåra inte ut och pladdra om saker som bara nästan har att göra med ämnet. Var konkret. Skär ner det du tänkte skriva till hälften. Och sedan till hälften igen.
3. Argument. Ge argument för och emot, men ange givetvis de bästa argumenten för din sak.
4. Aha! Låt läsaren dra en egen slutsats. "Så måste det ju vara...", "Han har ju fan rätt..."
5. Action. Vad vill du läsaren ska göra? PMa dig för mer info? Ringa? Beställa? Klippa ut en kupong och skicka in?
Ofta är det enklast om man börjar på 4. "Vad är det folk ska fatta?" och därefter skriver 3. "Dessa argument behöver folk för att fatta" och därefter 2. "Denna information behöver folk för att de ska begripa argumenten i 3 och komms till slutsatsen 4. Sedan är det bara att fylla 1 och 5.
Jag vet att detta också är snårigt, men att behärska retorik ger rent otroliga fördelar i alla former av presentationer, affärer eller andra ställen där man behöver få igenom sin vilja. Foruminlägg. Bröllopstal. Holywwodfilmer. Ragga på krogen.
Ta dig tid att lära dig presentera så kommer du ha halva införsäljningen gjord.