Citat:
Originally posted by Clarence@Jun 27 2009, 21:59
Det finns enormt många exempel. Det allra mest förekommande för de flesta webbapplikationer är nog ett färdigbearbetat träd eller lista med t ex kategoristruktur, tillhörande personer eller relaterade taggar där alternativet skulle vara krävande joins och/eller rekursiva funktioner. Det engelska begreppet för detta brukar vara "denormalization" och görs normalt sett av prestandaskäl (och bör användas tillsammans med normalisering, inte som alternativ).
|
Hmmm, det exemplet är ju ett typiskt exempel när normalisering är ett måste för att det ska fungera över huvud taget....
De exempel jag känner till som dubbellagring kan förekomma är just vid omvanling (eller "tvätt") av ostrukturerat data så den blir mer normaliserad i slutändan. Då brukar man jobba i flera steg med mellanlagring av informationen.
Sen finns det exempel med DataWarehousing där man har extrema mängder transaktionsinfo på låg nivå som ska samamnställas till statistik i beslutsstödsammanhang.
Jag har jobbat med replikering av data till mobila arbetsstationer, och där kan finnas en anledning till dubbellagring av information.
Men jag tänker nu på dubbellagring i samma databas "on site" så att säga. Det brukar vara särdeles olämpligt att dubbellagra information ur kvalitetssynpunkt eftersom man får svårt att avgöra vilken information som är korrekt när något intse stämmer.
Redundans = En dålig grej ur kvalitetssynpunkt!
Men det exempel du tog upp får du nog förklara mer ingående innan jag tror dig....