Visa ett inlägg
Oläst 2009-06-27, 14:20 #27
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Problemet är med att många åklagaren inte har kompetens inom området ens, och tror att så länge inte mer åklagare verkligen får något straff eller blir skyldiga för tjänstefel så kommer det inte bli bättre.
Risken är att åklagare i så fall undviker fall som faktiskt borde gå till domstol p.g.a. att de är rädda för att bli straffade, och det är ju mindre bra. Som tidigare sagts, det är i slutändan rätten som avgör vem som är skyldig/oskyldig.
Sen är det ju självklart att åklagare måste sätta sig in i fallet, och alla tekniska detaljer, för att kunna göra en rättvis bedömning.
Den risk du nämner finns så klart, men är den så stor? Tjänstefel finns ju redan som brott och det tror jag inte inverkat negativt på brottsligheten.

Jag tror det är farligt att vissa grupper i princip är immuna mot tjänstefelsåtal och de jag tän ker på just nu är faktiskt just åklagare och dessutom läkare. Folk blir åtalade på felaktiga grunder och fällda, folk vårdas på sjukhus och dör på grund av felbehandlingar...

Just dessa två grupper förekommer ytterst sällan när det gäller tjänstefel, men andra grupper, tänker främst på poliser, åtalas på löpande band för detta. Det tror jag inte beror på att just poliser är mer benägna att begå tjänstefel utan på att åklagare (som visserligen är väldigt mycket färre än poliserna) och läkare (som är 50% fler än poliserna) är yrkesgrupper som är i princip "immuna" mot tjänstefelsåtal...