Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Citat:
Originally posted by -WoxAnYv@Jun 26 2009, 05:45
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Jo det är klart du har en poäng. Eftersom det tydligen är så att dom inte alls behövde påvisa att filerna varit tillgängliga för allmänheten överhuvudtaget så är det ju onödigt. Det var väl bara jag som tyckte att det hade varit bra för deras trovärdighet...
Jag vet ju att du läst och skrivit mycket om detta så du vet mycket väl vad jag syftar på när jag säger att dom varit i flera mycket underliga situationer tidigare (om man uttrycker sig försiktigt... *)
|
... Och dessutom, det är väl inte så konstigt att det är lite lägre beviskrav i nuläget, de vill ju bara veta vem som står bakom ip-numret för att sedan kunna göra en evt. intrångsundersökning. För hade de haft alla bevis redan klara, då hade de inte ens behövt göra en intrångsundersökning för att säkra bevisen, eller hur?
|
Exakt, det är ju inte bevis som skall hålla hela vägen genom domstolen. De skall ju bara kunna styrka att de har anledning att få ta del av personnumret.
Att jag, personligen, sedan tycker att det är galet att privata bolag skall denna rätt. Låt oss inte glömma att detta för all del inte är något nytt, motsvarande möjligheter har funnits tidigare i vissa fall - nu har det bara utökats i omfattning.
|
Jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att dom inte ens försökt visa på vilket sätt verken gjorts tillgängliga för allmänheten. Inte ett ord om detta annat än att den var ansluten till Internet.
Om det är så att en liten krets (som haft inloggningsuppgifter) använt denna server för att sprida material så förstår jag inte varför dom inte gjort en polisanmälan istället. Man kan misstänka att man nu kommer köra via IPRED istället för polisen för att få ut cash enklare och snabbare. Men detta blir på bekostnad av rättssäkerheten. Även om man är oskyldig så tänker man sig nog för både en och två gånger innan man tar ett civilrättsligt mål mot dessa mäktiga intressen till domstol isf förlikning. Särskilt med tanke på att den svenska rättvisan inte känns helt pålitlig. Känns som ett mönster att varje domslut senaste tiden har gått helt på upphovsrättsindustrins linje och helt bortsett från andra sidan argument. Det verkar som att man resonerar något i stil med att "andemeningen i lagen är att sätta dit dessa "pirater" så vi gör det även om bevisen är svaga". Börjar man tänka så är vi illa ute... Hoppas jag ser "spöken".
Lite komiskt blir det när man jämför åtalet för hockylänkarna från Canal+. (
länkåtalet)
I ephone fallet anses en lösenordsskyddad ftp server vara tillgängliggörande till allmänheten.
Canal+ sänder själva ut en öppen stream som man når via en länk (samma hela säsongen). Detta är INTE tillgängliggörande för allmänheten...

(nu är ju ingen dom förkunnad i Canal+ målet ännu)