Visa ett inlägg
Oläst 2009-06-25, 01:50 #10
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Samtidigt så öppnar det för att jag som konsult faktiskt kan skapa mig ett bolag som är skilt från min personliga ekonomi samtidigt som jag slipper låsa 100000 kr i bolaget när jag egentligen inte behöver något kapital där. Jag vet ingen bank som går på bolagsformen när de väljer att ge krediter utan man gräver oftast djupare än så. Vill du så kan du också tillföra hur mycket pengar du vill i aktiekapital. Det är bara lägstanivån vi pratar om.

När det gäller revisionen så är det återigen så att jag kanske inte vill ha krediter eller har några leverantörer i större omfattning som behöver ha koll på företagets ekonomi. Men om jag nu skulle behöva ta ett lån så finns det väl inget som stoppar mig från att be en revisor godkänna min årsredovisning. Sen ska man faktiskt inte glömma att revisorn finns där för ägarnas (,statens och andra intressenters) skull. Så om jag nu som ägare inte är aktiv i bolaget eller i alla fall inte har stenkoll på hela verksamheten så är det väl troligt att jag låter en revisor granska bokföringen? Jag skulle tro att många bolag faktiskt behåller revisorn även om rollen revisor kanske flyter ihop mer med redovisningskonsultens roll.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat