Citat:
Originally posted by Xamda@Jun 19 2009, 11:17
Om regeringen i Iran vill det så kommer inte ett pip ut därifrån. Se på Nordkorea, Burma och, ja, Kina. Jag tror inte att upprättandet av proxyservrar hjälper ett piss... Vi talar inte om demokratier här.
|
Hur tror du att större mängden av ögonvittnesskildringar från Teherans gator når ut till omvärlden liksom inom Iran? Såsom jag förstått det sker större delen av den initiala spridningen av information just över Internet för att sedan gå över till en muntlig spridning. Jag har också fått för mig att den större delen av denna kommunikation använder diverse tjänster, däribland proxys, för att komma undan filter och undvika identifiering. Det är väl dessutom så att precis alla världsmedier använder dessa källor till en väldigt stor del av rapporteringen angående Irak just nu. Istället för att stå mellan brinnande containrar och Basij-styrkorna så har reportrarna hamnat bakom en dator där de bevakar Twitter-flöden och bloggar.
I fallet Burma sker väl rätt mycket av omvärldskommunikationen genom satellit-uppkopplingar, även om fysisk kurirverksamhet också är rätt vanlig. Sedan har jag för mig att mycket av slutproduktionen sker i Norge och Storbrittanien.
Gällande Kina är det väl snarare det tydligaste exemplet på att man kan få fram en enorm mängd bloggar som är hyffsat frispråkiga om man sprider vetskapen om internet och dess anonymiseringstjänster där det finns en väldigt auktoritär regim.