Visa ett inlägg
Oläst 2009-06-18, 11:45 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Man måste alltid specifiicera vad som är semesterersättning separat. Man kan inte skriva enbart "inkl semesterersättning". Semesterersättningen är lagstadgad.

Vad din lönekonsult troligen menade var troligen mer komplext.

När man har en arbetstagare som jobbar med månadslön så är det absolut vanligaste att man helt enkelt betalar ut månadslön under hela semestern (sen gör man redovisning på nästa lönespec hur många semesterdagar som tagits ut och så betalar man en mindre ersättning, minns inte på rak arm nivån men det är kanke 0,8% eller nåt åt det hållet). Så var det alltid när jag jobbade på Skatteverket (7 år) och WASA Försäkring (5 år), Även när jag jobbade på två mindre konsultbolag LAN International AB (2 år) och MagicIT AB (1 år) så betalades alltid månadslön även under semesterperioden.

När man arbetar med timlön så måste man då kompensera arbetstagaren för man betalar normalt inte timlön under semesterperioden. En del arbetsgivare kommer överens med arbetstagaren att de inte får ta ut semester eftersom de ka nske jobbar kortare perioder eller som vikariat. Då är det vanligt att man helt enkelt betalar ut semesterersättningen i samma veva som vanliga lönen betalas så är problemet ur världen och arbetsgivaren har gjort vad den ska och arbetstagaren har fått full kompensation.

Att jag vet en del om detta beror helt enkelt dels på lång erfarenhet som anställd (15 år), dels på att jag varit företagare i 10 år. Jag har även haft ca 8-9 anställda i min verksamhet (när den gick bra).

När jag ser ett problem eller en fråga som jag själv är lite nyfiken på så gör jag först en del research på fackföreningarnas (JUSEK, SIF, LO,TCO mfl), arbetsgivares (Svensktnäringsliv, Almega mfl) och branchtidningar (IDG.se har en hel drös).

Sen bryter jag ned problemet i sina minsta hanterabara beståndsdelar genom att ställa olika frågor:

- Vilket yrke gäller det?
- Var i landet ska arbetstagaren jobba?
- Hur ser aktuell lönestatistik ut?
- Vilka statistikkällor kan jag använda gratis på nätet?
- Har jag någon kompis som jag kan rådfråga?
- Har jag själv något fragment av erfarenhet jag kan använda mig av och komplettera med det som fattas så jag får en mer komplett kunskap?
.
.
.
.

Den lärande processen är ganska stimulerande så jag tycker det är värt att lägga lite energi på att hjälpa andra som inte har samma erfarenhet som jag själv, så de slipper göra om alla misstag jag gjorde en gång i tiden (jag slutar dock aldrig att göra misstag, om nu någon trodde det... men de blir kanske färre och lindrigare om jag lär mig mer först...).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat