Visa ett inlägg
Oläst 2009-06-18, 01:40 #36
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Rhuse har rätt i att det finns en rad olika regler som styr uppsägning respektive avsked, men jag vidhåller att frånvaro och arbetsoförmåga är tillräckliga skäl för uppsägning och även för avsked (även om det för avsked krävs längre frånvaro).

Vid uppsägning måste du varna innan för att den anställde skall få en chans att bättra sig och yttra sig kring anlendingen till sitt beteende, men det finns inte stipulerat någonstans hur många varningar som skall ges och med vilket intervall. Vanligt när man har med facket att göra (vilket jag inte tror var aktuellt för dig och den anställde, ingen av er hade väl avtal i den riktningen) är minst två skriftliga varningar.

Vid en arbetsrättslig tvist avgörs frågan genom antingen förhandling eller via arbetsdomstolen.

Jag var kanske alltför kortfattad i mitt tidigare inlägg, men i princip kan du för det som redan hänt säga upp individen, men minsta uppsägningstiden är, tror jag (visstidsanställning är jag inget vidare på) en månad även i detta fall.

Skulle det bli tal om avsked måste man informera en vecka innan och senast inom två månader efter att skäl för detta uppstod, men det är alltid arbetsgivaren som bestämmer och aldrig någon annan. Det kan givetvis får konsekvenser om det är oskäligt och i ett senare läge visar sig att arbetsdomstolen tycker annorlunda än dig som arbetsgivare, emn det är ju ändå alltid du som arbetsgivare som bestämmer. Det kan dock få ekonomiska konsekvenser, men risken vid en kortare anställning är minimal, skulle jag tro.

Om du är med i Företagarna har de gratis juridisk rådgivning i fall som dessa.

Enklast torde ju vara att förklara situationen för den anställde och be honom skärpa sig omedelbart (varna skriftligt så har du tagit steg 1 mot en uppsägning). Har du tur vaknar han ur dvalan...

Är han inte där behöver du i vilket fall inte betala.