Citat:
Originally posted by Xamda@Jun 17 2009, 20:32
Det är trams för att det på intet sätt gagnar folket i Iran och för att det, enligt mitt förmenande då, tillkommit enkom för att ge TPB och "piratrörelsen" ytterligare publicitet och kanske någon form av legitimitet.
TPB kan inte tillföra något som gagnar någon i Iran någonting, utan är är det våra folkvalda som kan agera och faktiskt något inflytande (vilket jag iofs tror att de är alltför lama för).
Och nej Clarence, jag tycket inte illa om fildelning, men däremot tycker jag illa om snyltande och upphovsrättsbrott. Jag kan sympatisera med piratrörelsen vad gäller skyddet av den personliga integriteten, men jag är samtidigt av den bestämda uppfattningen att hade vi inte haft piraterna hade vi sluppit majoriteten av de nya övervakningslagarna.
|
De har varit en långt ifrån obetydlig källa till information om hur oppositionella krafter kan anonymisera sig för att överleva sin publicering liksom att de hjälpt människor att finna informationen publicerad på dessa vägar. De har även öppnat ögonen för många svenskar, inte minst unga svensk-iranier, och internationella sympatisörer om att information finns att tillgå och de kanske kan vara en lite bricka i spelet om Irans framtid via internet.
Man ska inte glömma bort att väldigt många unga människor besöker the pirate bay och att unga människor alltid varit en stor drivande kraft i förändringar i Iran, liksom i många andra delar av världen.
Själv tror jag att endast Irans folk kan skapa en god förändring, så där är vi absolut inte överens. Däremot så kan många; t ex du, jag, en avdankad politiker eller Peter Sunde, hjälpa dom på vägen.