Citat:
Originally posted by Xamda@Jun 17 2009, 21:46
En sak är i alla fall klar, är han inte på jobbet behöver du inte betala en spänn i lön. Han kan ju förstås sjukskriva sig, men du kan ju alltid kontra med att du vill se läkarintyg (vilket du faktiskt har rätt att kräva, det är dina pengar han förväntas få så du har rätt att ställa lite krav).
Att utebli från arbetsplatsen utan giltig anledning är utan tvekan skäl för uppsägning och det finns inget som säger att han måste vara borta i fem dagar. Att inte dyka upp och vara borta en dag räcker fint. Facket kan säkert ha åsikter om det, men du riskerar i princip ingenting om avskedar (inte säger upp, avskedar) honom när han dels inte sköter sitt jobb och dels inte dyker upp över huvud taget.
|
Phew, det där lättade mig lite. Du säger att jag i princip inte riskerar någonting om jag avskedar? Kan du utveckla det lite? Pratade med honom lite idag, men det blev inget avskedstal (kunde inte vara för hård kändes det som...damn it human!). Får nöja mig med uppsägningen.
Kommer han inte imorgon skickar jag ett mail och förklarar att han har 2veckor kvar. Senare tänker jag inte bryr mig mer. Vi vet bägge hur det är, kommer han inte är det för han bestämmer sig för att inte komma. Kommer han så betalar jag:/