Citat:
Originally posted by Hyzac@Jun 16 2009, 14:42
Vilken skillnad gör 15 poliser i Sverige mot ett globalt synsätt på fildelning som inte kommer se annorlunda ut av denna åtgärd. Om man nån gång vill komma tillrätta med problemet måste man nångång inse att nationella åtgärder inte är tillräckligt utan att man behöver göra ett samlat grepp globalt och den enda lösningen att råda bot på det är att lyckas få med sig alla aktörer inom branchen och skapa ett system med enkelhet och en rimlig prismodell som kan gå in och konkurrera med tjänster som torrents och Piratebay. Så enkelt är det *
|
Man måste börja någonstans, eller hur? Sedan handlar det inte bara om fildelning, utan även om upphovsrätt. Jag vet några på WN som uttrycker sig starkt positiva till fri fildelning, slopad upphovsrätt osv. men när man sedan erbjuder sig att kopiera deras webbsidor rakt av ställer de sig helt plötsligt bakom nuvarande lagar, kanske smyger in ett "Men när lagarna avskaffas kan du givetvis få kopiera sajterna, men inte nu" som om det är lagarna som sätter stopp för Creative Commons osv.
Piratrörelsen kommer gå till historien som vår tids största hycklare. De vill snylta på andra men inte att andra ska snylta på deras verk. Om jag inte minns fel så blev The Pirate Bay sura när en snubbe snodde deras logga som omslag till sin bok om piratkopiering.
Hyckleri.
Edit: Sedan håller jag med om att musik-, film- och spelbranschen måste ändra sina synsätt om Internets möjligheter. Det är inte acceptabelt att en film via Internet är lika dyr, eller kanske dyrare, än om man köper den i butiken...