Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Angående lunchen så har alla anställda rätt till en timmes ledigt. Lunchen ingår inte i den betalda arbetstiden. Lunchen måste infalla senast fem timmar efter påbörjad arbetsdag.
|
Inte riktigt rätt, en halvtimme är det minsta, men det är helt korrekt att den skall infalla senast fem timmar efter arbetets start.
|
http://www.av.se/teman%5Cung/fragsvar/rast18.aspx
Citat:
Vuxen – över 18 år
För dig som är vuxen finns en arbetstidslag som säger att du inte ska behöva jobba mer än fem timmar utan rast. Om du bara har en rast, lunchrast, ska den vara minst 30 minuter lång. Ofta har facket och arbetsgivaren slutit kollektivavtal om vilka arbetstider som ska gälla. I så fall gäller kollektivavtalet i stället för arbetstidslagen, och det är kollektivavtalet som avgör hur lång lunch du får. Fråga chefen eller prata med ditt skyddsombud så får du veta.
|
Dock är 60min rast mer en vänlig gest från arbetsgivaren & uppskattat... Jag tror inte jag som anställd skulle tolerera 30min rast på en 8h arbetsdag.
För min del skulle 30min rast innebära att jag får slänga i mig maten, hinna uträtta ev. ärenden på stan (tex. bank ärenden mm) osv.