|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Apr 2008
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Apr 2008
|
Acer, you´ve gotta love them.
Har du kollat om det finns nån biosuppdatering till maskinen? När det gäller att jumpra den "nya" disken ska den ju för bästa kompatibilitet jumpras som den gamla. Som sagt, sök och uppdatera i bios att du har en ny disk. Men...
Jag har en Acer ståendes här hemma med "liknande" problem faktiskt. Jag har genom alla år tidigare aldrig misslyckats med att identifiera och lösa någon typ av hårdvaruproblem. Både som jobb och privat. Men här har jag gått bet. Det största "felet" med laptopen var när den var "levande" att Acer valt FAT32 som filsystem, och att den ogillade alla diskkonfigurationer där deras egen recoverpartion inte var med. När jag skulle konvertera till NTFS gick det inte (vilket iofs berodde på att den använts, att det gjorts en del felaktiga skrivningar som inte gick att fixa (från bootposition) och att det fanns en hel del filer över 4GB (som var uppdelade) bl.a. Outlooks .pstfil.
Sen började den få BSD. Och för att göra en lång historia kort, så rapporterade disken massor med fel när jag testade den som USB disk, och jag "kasserade" den. Jag har även haft liknande problem som du rapporterar med att DVD´n inte fungerar.
Men det stora och konstiga problemet. Jag "kör" den nu med en liten gammal disk, och har lyckats installera Ubuntu 7.04 (eller om det är 7.10) MEN, vid ALLA andra OS installationer så hänger datorn sig, den slås helt enkelt av, jag har testat Ubuntu versioner före och efter, Solaris, Windows 2K/XP/2003/Vista och även andra versioner av Linux, BSD, alltid samma problem. Det handlar ju säkerligen om någon drivrutin som laddas, som hänger systemet, för ALLA andra problem är eliminerade.
Så, vad drar man för lärdom av detta. Jag är osäker på att det var fel på disken alls (efter vad du sagt) har du nu köpt en ny disk, försök spegla den gamla till en exakt kopia på den nya, med t.ex. Ghost (2.5"P/SATA - USB kostar 100 kr) (jag tror t.ex. att HFS på disken kan ställa till det)
Sen lät det ju som att du hade datorn igång, if it ain´t broke.....Windowsanvändare tenderar att fastna i defragmentering, konfigurationsfiler, virus och brandväggar (och, tycker jag, så får Microsoft ta oförtjänt mycket skit för det beteendet, vilket ju inte är deras fel)...som sagt, if it ain´t broke...om man "väljer" att använda sitt OS som nåt annat än ett skal att starta/växla mellan program, mer än 5 minuter om dan, så anser jag att det är ett handhavandefel. Sen är det såklart bra att hålla ordning, men det bör ju vara en rutin i det dagliga användanet.
edit: Gällande nya och gamla diskar, hårddiskar har ju ganska bra åtminstone följt moores lag, med en fördubbling av kapaciteten per 18 månader. Det innebär ju för en hårddisk att du har en tätare lagring, vilket leder till ökad hastighet vid samma varvtal. Även om den nyare disken har samma kapacitet (lagringsutrymme) så har den det säkerligen på färre antal diskskivor, sen tillkommer ju andra förbättringar som t.ex. snabbare och mer cache.
|