Ämne: Byta hdd.
Visa ett inlägg
Oläst 2009-06-08, 19:17 #15
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Citat:
Originally posted by klein@Jun 8 2009, 07:57
PATA är långsammare än SATA.. PATA överför max 201 MB/s... Sedan är PATA dyrare.. Sedan är en rekomedation , att lägg inte allt på laptopen. Skaffa en NAS eller liknade, har stor diskyta i den maskinen.
Men de hastigheterna kommer man väl ändå sällan upp i, utom just när det finns något i hårddiskens cache. Jag säger inte emot dig angående SATA/PATA, men tyvärr är inte SATA något alternativ i det här fallet.

Men är en 3 år gammal PATA-disk långsammare än en ny PATA-disk med samma varvtal?

Har alla nya hårddiskar stöd för lösenord? (D.v.s. man anger lösenord vid boot, och vid fel lösenord får man inte access till disken. Ej att förväxla med vanligt BIOS-lösenord. Detta ligger i disken.)

Jag tror att den här laptopen kommer vara användbar för mig ett bra tag till. Den har t.ex. dual core, Gbit-LAN och bra grafikkort. Den duger till allt jag behöver laptop till. Enda problemet är att disken kan kännas seg, och är i minsta laget. Framför allt kan det kännas segt (ungefär som om processorn inte räcker till) vid intensiv diskaccess. Mest irriterande är det om datorn sätter igång att göra något med disken när man pratar på Skype. Så har det inte varit tidigare, så jag hoppas att ominstallation hjälper mot det. Om jag ändå ska installera om är det lika bra att byta disk först.

Självklart har jag även lagring utanför laptopen, men vitsen med större hårddisk är att man ska slippa ta med sig extern disk när man åker iväg någonstans.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat