Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: May 2009
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: May 2009
|
Om man köper hårddisk löst kan det vara så att hårddisktillverkaren lämnar upp till 5 års garanti (men oftast kortare). Det är väl sannolikt att det inte gäller när hårddisken sitter i en dator man har köpt, men man brukar kunna kolla om det finns garanti genom att ange hårddiskens serienummer på hårddisktillverkarens hemsida.
Jag funderar på att köpa ny hårddisk till min snart 3 år gamla laptop, som jag antagligen kommer använda i åtminstone 2 år till. Det är 100 GB PATA. Inte för att jag tror att det är något fel på den, men den börjar väl kanske bli lite sliten eftersom den är på nästan dygnet runt, och det känns som om det börjar bli lite bråttom om man vill kunna byta. Utbudet av PATA-diskar minskar hela tiden, och priserna sjunker inte. Dessutom skulle det vara trevligt med snabbare och större disk.
Men är en ny PATA-hårddisk verkligen snabbare än en 3 år gammal, om båda har samma varvtal?
Nu börjar det kanske även bli intressant att titta på SSD. 64 eller 128 MB SSD skulle jag också kunna tänka mig. Frågan är hur det är med livslängden på dem jämfört med HDD, och enligt vad jag har läst tidigare är de kanske inte alltid så snabba som man skulle önska, men det verkar bero mycket på vilken modell det är.
|